Zuidwestboog Meteren

Swietelsky Rail Benelux B.V. gaat de komende jaren in opdracht van ProRail aan de slag op project Zuidwestboog Meteren. De Zuidwestboog maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), een van de meest strategische spoorprogramma’s van Nederland. Deze deelopdracht omvat het verleggen van een gedeelte van Betuweroute en het aanpassen van de bovenleiding op de spoorlijn tussen Utrecht en Den Bosch (de A2-corridor). Deze werkzaamheden zijn essentieel voor de aanleg van de toekomstige spoorverbinding: de Zuidwestboog.
Zuidwestboog
De nieuwe spoorboog maakt het mogelijk om goederentreinen rechtstreeks vanaf de Betuweroute naar het zuiden te laten rijden en vice versa. Dit vergroot de capaciteit van de Betuweroute en biedt meer ruimte voor goederenvervoer. De Zuidwestboog draagt bij aan een robuuster, flexibeler en betrouwbaarder spoornetwerk.
Wat gaan we doen?
Bij Meteren wordt een kilometer spoor van de Betuweroute circa 60 meter verlegd. Hierdoor ontstaat ruimte voor de fundering van de toekomstige spoorboog richting de A2-corridor. Daarnaast wordt de bovenleiding op de A2-corridor aangepast, zodat deze geschikt is voor moderne goederentreinen. De werkzaamheden starten in 2026 met de bovenleiding; in 2027 volgt de verlegging van het spoor.

Contact
Tijdens het project kunt u het project op verschillende manieren volgen.
- Op prorail.nl/spoorwerk kunt u zien wanneer wij in uw buurt werken. Ook kunt u een automatische e-mail ontvangen wanneer wij bij u in de buurt aan het werk gaan. Via mijnprorail kunt u zich voor deze e-mailservice aanmelden;
- Projectpagina Zuidwestboog Meteren van ProRail. Op deze pagina vindt u uitgebreide informatie over het project en kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief;
- 3D visualisatie Zuidwestboog;
- Livebeeld via een webcam.