Swietelsky AG #buildingeverbetter #buildingeverbetter

HSL België

HSL België

In opdracht van Infrabel werken wij in België op meerdere plekken aan de HSL. Zo werken we dit jaar aan het tweede deel van de vernieuwing van Spoor A van HSL1 (Brussel – Franse grens) en aan het vernieuwen van dwarsliggers op HSL2 (Leuven – Luik).

 

HSL Brussel – Franse Grens

De Hogesnelheidslijn (HSL) tussen Brussel en de Franse grens is een belangrijke spoorlijn voor Europa qua passagiersvervoer. Om de overlast te beperken voor de reizigers en Eurostar (vervoerder) is gekozen voor een gefaseerde aanpak. Zo hebben we vorig jaar in de zomer het eerste deel (+/-18 kilometer van Tourpes naar Infrabel Brugelette) aangepakt. Van Zuid naar Noord is in één richting het spoor vernieuwd (baanwerkzaamheden). Om dit mogelijk te maken, is de RU 800, stopmachine en BDS ingezet.

Dit jaar gaan we van 15 augustus tot en met 1 september zo’n 16 kilometer spoor tussen Halle en Edingen vernieuwen, inclusief dwarsliggers, spoorstaven en het reinigen van de ballast.

Feiten en cijfers

  • opdrachtgever: Infrabel
  • duur project: 18 dagen en nachten met 90 technici die in 3 shifts de klok rond werken
  • ruim 26 kilometer aan spoorstaven
  • +/- 26.673 nieuwe dwarsliggers
  • Ongeveer 2.400 ton vernieuwde ballast
  • meer dan 2 kilometer spoorvernieuwing per dag door inzet RU 800 S

HSL Leuven - Luik

Daarnaast werken we in opdracht van Strukton Rail België dit jaar ook het vernieuwen van ruim 24 kilometer aan dwarsliggers op HSL2. Dit is de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik. Hier worden onze RU 800 S en de 4X stopmachine ingezet en worden zo’n 40.877 dwarsliggers vernieuwd.